En
els anys cinquanta del segle XX viurem l’adveniment d’una nova manera d’estudiar
les relacions entre la societat contemporània i la cultura popular. A partir d’elements
com l’etnicitat, la classe social, o el gènere en la producció cultural s’escriuran
pàgines i pàgines on s’exposarà la nova manera de fer de la gent. Aquests estudis intentaran fer una radiografia, el més exhaustiva possible, de les
diferents cultures i subcultures que marcaran part de la història dels darrers
temps.
Autors
com Richard Hoggart, Raymond Williams, E. P. Thompson, Stuart Hall o Paddy Whannel, van centrar el seu treball en fer un gir en la tendència i enfocament
dels seus coetanis. En aquest sentit, Jaron Rowan escriu: “Aquest interès per
motius tradicionalment exclosos de la història en majúscules i una clara
filiació amb el pensament marxista van donar lloc a una tendència que
posteriorment s’anomenaria culturalisme. Aquesta tendència de pensament
posa en crisi una versió més mecanicista del marxisme, i es focalitza més a
entendre l’anomenada infraestructura que la simple estructura econòmica del
capital” (Rowan, 2012, pàg. 3).
En
el terreny comunicatiu la gran innovació rau, segons Mauro Wolf, en el canvi
respecte a l’objecte d’anàlisi. Es deixarà de banda l’enfocament sobre els mitjans de comunicació de masses (teoria hipodèrmica) i també l’accent sobre els efectes i la relació amb els seus destinataris (teoria sobre els usos
i gratificacions).
A partir del culturalisme o teoria culturològica l’enfasi es posarà en l’estudi de la cultura de masses, a partir d’amplificar els elements antropològics més importants i la relació que s’estableix entre el consumidor i l’objecte. En paraules de Wolf: “el objeto de análisis programáticamente perseguido es la definición de la nueva forma de cultura de la sociedad contemporánea” (Wolf, 1994, pàg. 112) . Ni el missatge, ni el receptor. El que importa és en quina cultura s’inscriu.
A partir del culturalisme o teoria culturològica l’enfasi es posarà en l’estudi de la cultura de masses, a partir d’amplificar els elements antropològics més importants i la relació que s’estableix entre el consumidor i l’objecte. En paraules de Wolf: “el objeto de análisis programáticamente perseguido es la definición de la nueva forma de cultura de la sociedad contemporánea” (Wolf, 1994, pàg. 112) . Ni el missatge, ni el receptor. El que importa és en quina cultura s’inscriu.
A
partir d’aquest context, caldrà que hi hagi tants models comunicatius com
subcultures o grups s’inscriuen en una societat?. Wolf diu: “emisores y
receptores constrituyen grupos sociales estructurados de forma distinta” (Wolf, 1994, pàg. 151). Defineix els emissors com estructures jerarquizades, formals amb valors
professionalitzats en un sistema de sancions i recompensen. Mentre que els
destinataris els dibuixa com grups amb una carència de cohesió entre ells,
malgrat existeixin vincles de grup. Hi ha una distensió entre els uns i els
altres.
Està
realment el món de la comunicació tant dimensionat, i atomitzat a la vegada, com els grups de possibles receptors ?
No sé si seria possible trencar motlles i afirmar que els amants del "heavy metal "els pot interessar la trama del Cementiri de Sinera. Possiblement ens calgui
fer un estudi cultural de camp per esbrinar-ho.
Referències bibliogràfiques:
Busquet, J.; Medina, A.; Sort, J. “La recerca comunicativa” A: Mitjans de comunicació digitals: història i actualitat, Barcelona: FUOC (2010).
Rowan, J. 0). "Estudis culturals". A: Teoria de la Cultura. Barcelona: UOC (2012).
Wolf, M. La investigación de la comunicación de masas. Crítica y perspectivas. Barcelona: Paidos (1994) pàg. 112-154
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada