dimarts, 21 de maig del 2013

On som? Cap a on anem?


Els mitjans de comunicació estan presents en tot allò que fem i que vivim. Sembla impensable que en el nostre món no tinguem al nostre abast qualsevol enginy que informi i ens comuniqui amb el altres. Sembla que el pitjor càstig de la societat contemporània és l’aïllament. Tancar algú en un espai sense accés a la informació sembla cosa de ciència ficció.

Tot plegat ha fet que, en l’actualitat, els mitjans de comunicació tradicionals com el diari, la televisió o la ràdio s'hagin hagut d’actualitzar i reinventar. Per altra banda, segurament, cal tenir em compte que la crisi actual ha impulsat noves realitats i la forma de tractar la informació ha canviat notablement. Cal repensar el periodisme per entendre allò que està passant?

El dimecres 22 de maig de 2013 a les 12h tindrà lloc a la Sala d'Actes de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona la primera xerrada-debat de la sèrie "Repensant el periodisme: nous mitjans en temps de crisi", emmarcada en un cicle de "reflexions per a la comprensió del món que arriba" que, sota el títol genèric “On som? Cap a on anem? està organitzat pel Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura d’aquesta universitat.

L'acte comptarà amb la presència de Jordi Pérez Colomé (Obamaworld.es), Andreu Missé (Alternativas económicas), Eva Domínguez (Quart Bit i UOC) i Carlos Zeller (UAB), que conversaran sobre la situació del periodisme i el 'boom' de nous mitjans.

Els grans mitjans perden audiència, diners i credibilitat. Des del començament de la crisi han acomiadat més de 10.000 professionals a Espanya. I, a més, cada any es graduen 3.000 nous periodistes. El futur immediat no sembla gaire esperançador.

No obstant això, malgrat la crisi, o precisament per ella, alguns periodistes expulsats de la premsa tradicional han impulsat dotzenes de nous mitjans digitals i impresos. Són independents dels grans grups i aspiren a recuperar la funció social del periodisme. Però el major repte a què s'enfronten és el de trobar un model de negoci viable.

La viabilitat del model de negoci, la forma d'organitzar-se i el tipus de periodisme que elaboren els nous mitjans són les qüestions que es debatran. Temes que, si llegiu els blogs de reflexions que formen part d’aquesta aula, us sonaran molt familiars (podeu llegir els blogs de les meves companyes i dels meus companys de classe en el menú de la dreta).

El debat el podreu seguir en directe per streaming


Més sobre els participants a l’acte (informació recollida en el web de la UAB):

Andreu Missé és soci i director de la revista Alternativas económicas. Ha treballat a El Periódico de Catalunya i a El País durant 35 anys. Ha ocupat els llocs de redactor en cap d'Economia, subdirector i delegat a Brussel·les

Jordi Pérez Colomé és periodista i autor de ObamaWorld.es, un bloc sobre política internacional. Es defineix com autofreelance. Ha escrit els llibres: Adiós, Gongtan; A la campanya d'Obama i Cómo escribir claro, i ha coeditat Microperiodismos i Microperiodismos II amb Eva Domínguez. És director d'El Ciervo. Ha guanyat el premi José Manuel Porquet de periodisme digital 2012.

Eva Domínguez és periodista i professora a la UPF i a la UOC. És autora del Quart Bit, un bloc de La Vanguardia sobre comunicació i noves tecnologies. És la fundadora de Minushu, una productora de documentals socials. Ha treballat com a reportera al Diari de Barcelona i a El Periódico de Catalunya.

Carlos Zeller és sociòleg, escriptor i professor del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura (UAB). És director del Departament d'Estudi de la Fundació APIP-ACAM, dedicada al desenvolupament i anàlisi de polítiques públiques socials a Espanya. A més és membre de l'equip editorial de la revista Montly Review i editor responsable de l'Editorial Hacer.




La xerrada-debat és la primera d'una sèrie que continuarà durant el curs 2013/14 amb representants, encara per confirmar, de la Marea, Eldiario.es, Infolibre, Jot Down, Periodismohumano ... entre d'altres nous mitjans. La sèrie és una proposta d'estudiants de tercer de periodisme i està coorganitzada pels mateixos estudiants i el Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura de la UAB, amb l'objectiu d’analitzar el canvi decisiu que està experimentant el periodisme i el camp comunicatiu en el seu conjunt.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada