Per entendre el significat dels usos i les
gratificacions que comporten el mitjans de comunicació, caldrà canviar la
nostra actitud davant d’aquests.
La pregunta: què és el que fan el mitjans a les persones? queda totalment superada per una nova qüestió: què fan les persones amb els mitjans?
La pregunta: què és el que fan el mitjans a les persones? queda totalment superada per una nova qüestió: què fan les persones amb els mitjans?
Mauro Wolf afirma: “el efecto de la comunicación de masas es entendido
como consecuencia de las gratificaciones a las necesidades experimentadas por
el receptor: los medios son eficaces si y cuando el receptor les atribuye dicha
eficacia, sobre la base justamente de la gratificación de las necesidades” (Wolf, 1994, pàg. 78).
En altres paraules, la gran influència dels mitjans de comunicació de
masses no es podria entendre si no es té en compte el públic a qui va dirigida
una informació concreta. El context és molt important. El missatge rebut serà
interpretat i gaudit en consonància a allò que el públic sap i pot experimentar
en primera persona. Donar missatges difícils d’entendre o incomprensibles per
la gent és totalment inútil en el fet comunicatiu.
Possiblement, el problema principal d’aquesta
teoria sigui la consideració dels receptors a partir d’unes necessitats d’audiència.
Que vol la massa? Jo els donaré el que volen. Una idea perversa i hegemonitzant
que caldria cuidar i mirar de reüll. D’una manera velada, segurament, es pot
conferir un poder molt potent als missatges de determinats grups comunicatius.
De fet, segurament, aquest sigui un dels problemes actuals en el panorama
comunicatiu global en el que estem exposats... tots i cada dia.
Referències bibliogràfiques:
Wolf, M. La investigación
de la comunicación de masas. Crítica y perspectivas. Barcelona: Paidos
(1994) pàg. 77-90.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada