dilluns, 3 de juny del 2013

Visions multidimensionals

Durant tres mesos i escaig el contingut d’aquest blog ha anat recollint les reflexions i perspectives recollides a partir del continguts i treballs fets dins de l’assignatura Mitjans de comunicació: història i actualitat de la Universitat Oberta de Catalunya.

En aquest periple hem parlat de la societat de la informació i de la comunicació a partir de diferents posicionaments i tesis. Hem llegit a Armand Mattelart, Umberto Eco, Raymond Williams, Jürguen Habermas, Paul F. Lazarsfeld, Robert K. Merton, Mauro Wolf , Theodor Adorno, Max Horkmeiker, Stuart Hall, Fredic Jameson, Jean Baudrillard, Noam Chomsky i Edwars S. Herman, entre d’altres. Hem parlat de mitjans de comunicació de masses i de les alternatives sorgides com a contrapunt col·lectiu des de la societat. I, també em debatut, compartit i escrit, en el nostres blogs, un munt de reflexions en veu alta

Sovint, les visions i opinions que he llegit ens han portat a ser una mica pessimistes sobre el fet comunicatiu i sobre el control polític i econòmic en el que estan immersos els mitjans. Això, la veritat, em preocupa una mica. No m’agrada. Prefereixo ser positiu respecte a la situació.

Vull, doncs, des d’aquesta petita atalaia, amb visions de serp i amb ulleres, trencar una llança en pro dels professionals que treballen i lluiten per a fer de la de la seva professió de periodista i de comunicador un espai obert a la societat.

La meva doble condició d’estudiant i de treballador universitari em permet capbussar-me en un ecosistema peculiar: la biblioteca. Aquest és un dels espais que amb més assiduïtat freqüento. Com que estudio en una universitat virtual, la UOC, i treballo en una presencial, la UAB, les meves llargues estones d’estudi, de reflexió i de confecció de grans treballs (altrament dits PACs) les inverteixo en les diferents biblioteques del campus de Bellaterra. A més a més, com que això d’estudiar humanitats té la seva conya... depenent de l’assignatura que faig em podreu veure assegut entre els llibres de la biblioteca d’humanitats, de ciències socials, de comunicació o, alguna vegada, en la de ciència i tecnologia. Aquesta situació peculiar em permet fer els meus treballs entre diferents perfils d’estudiants... i això té també la seva gràcia.

Aquests dies, i gràcies a la feina de redacció del contingut d’aquest blog, he estat un usuari premium de la biblioteca de comunicació. He redactat la majoria de les entrades d’aquest blog assegut entre els estudiants de periodisme, comunicació audiovisual i de publicitat, entre d’altres.

Sovint, entre post i post, entre lectura i lectura... me’ls he quedat mirant una estona: ells seran els comunicadors en potencia del futur immediat.

El meu homenatge va per a ells, els que vindran... i , també, per tots aquells que ara ja fan bandera de la seva professió, tant en mitjans alternatius com en convencionals... i vetllen per a que la seva feina sigui el més honesta possible, malgrat totes les limitacions que pugui imposar el món econòmic i polític dominant... un món que, en el fons, anem alimentant entre totes i tots.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada